Dag 4 zondag 31 augustus 2014 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu Dag 4 zondag 31 augustus 2014 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu

Dag 4 zondag 31 augustus 2014

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

31 Augustus 2014 | IJsland, Höfn

Hoewel we 's nachts een aantal keer wakker werden van de wind die langs onze slaapplaats gierde, zijn we niet weggewaaid en naast elkaar wakker geworden in het 1,5 persoons bed. We hebben in de gemeenschappelijke zaal ons ontbijt genuttigd en onszelf gelukkig geprezen dat we de nacht niet in een tent hebben hoeven doorbrengen. De tenten die nog buiten op het grasveld stonden waaiden alle kanten op, regelmatig bijna plat op de grond, je zal er maar in liggen.

Om 08:00 uur zaten we weer in de auto en het begon al snel te stortregenen, wat de hele dag is doorgegaan. Ongelooflijk hoe lang het zo ontzettend hard kan regenen. Zelfs onze regenpakken/ poncho's hebben ons niet droog kunnen houden. Want ondanks de regen hebben we ons toch buiten de auto gewaagd.

We begonnen met een wandeling bij de gletsertong die we op weg naar dit gebied al van ver af konden zien. Hier kwam het ijs van de berg naar beneden en er dreven verschillende ijsschotsen.

Hierna hebben we een wandeling gemaakt naar de waterval Svartifoss. Deze was erg mooi. Het was jammer dat het zo hard regende want hierdoor konden we niet voluit genieten van de omgeving.

Daarna zijn we naar de gletsjerlagune Jökulsárlon gereden. Er drijven daar kolossale ijsbergen rond en we wilden daar graag een boottocht over het meer maken om de ijsbergen van dichtbij te bekijken. Het regende en waaide echter zo hard dat we na heel wat wikken en wegen hebben besloten dit niet te doen. In plaats daarvan hebben we pogingen gedaan om de ijsbergen vanuit de auto mooi te fotograferen. En zijn we toch de auto uitgestapt om in de stromende regen wat dichterbij de ijsbergen te komen die aan de over van het meer lagen.

Onze auto was behangen met kleding, in een poging alles weer te laten drogen. Onderweg naar Höfn, de plaats waar we vanavond slapen, zijn we nog één keer gestopt om een turfkerkje te bezoeken. Deze hebben we vanuit de auto bekeken en zijn toen weer doorgereden.

Eenmaal aangekomen in Höfn, zijn we naar het plaatselijke zwembad gereden wat bestaat uit een (klein) buitenbad, twee glijbanen, een kinderbadje en twee hottub-achtige baden van 35-40 graden. Daar hebben we, in de regen, heerlijk een deel van de middag vertoefd. Met als afsluiting een stoombad.

Daarna wat boodschappen gedaan en heb ik twee mooie handgemaakte IJslandse hoofdbanden gekocht (alvast voor mijn verjaardag).

's Avonds hebben we in een plaatselijk visrestaurant gegeten en trok de grijze lucht eindelijk een beetje open. Na het eten zijn we wat kilometers in de richting gereden waar we vandaan kwamen, om nog een indruk van de omgeving te krijgen. Dat was op de heenweg vanwege de regen niet gelukt.

We slapen weer in een hostel, in een kamer met dit keer twee stapelbedden (deze versie hebben we nog niet gehad). Aangezien het nogal een klus wordt deze tegen elkaar te schuiven, vanwege het gewicht en alle kleding die te drogen hangt, slapen we apart.

• 31 Augustus 2014 - 23:14

Yolanda:

Dit is survivellen(schrijf je het zo?)
    Jullie zijn bikkels