Dag 5 maandag 1 september 2014 - Reisverslag uit Reyðarfjörður, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu Dag 5 maandag 1 september 2014 - Reisverslag uit Reyðarfjörður, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu

Dag 5 maandag 1 september 2014

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

01 September 2014 | IJsland, Reyðarfjörður

Ook deze dag zijn we weer om 07:00 uur opgestaan en om 08:00 uur bij onze accommodatie vertrokken. We hebben het dorp verlaten en zijn in oostelijke richting over weg 1 naar het gebied Lón gereden. Dit was een gebied met kleurrijke bergen. Bij de Almannskarò pas zijn we een stuk omhoog gereden om uitzicht te krijgen over de gletsjer Vatnajökull. Het waaide daar zo ontzettend hard, dat het water van de watervalletjes aldaar naar boven de berg terug op waaide. We zijn daar dan ook maar kort geweest en hebben onze weg weer in oostelijke richting vervolgd.

Vanaf het Lón gebied kwamen we langs de fjord Lónsfjördour, waar we zijn gestopt om foto's van de zee te maken. De harde wind maakte de zee erg ruig en zorgde voor hoge golven. Dit zag er prachtig uit.

Even nadat we na deze stop weer verder zijn gereden kregen we een ongeluk met de auto. Tijdens het keren werden we geraakt door een andere auto, die met 90 km per uur aan kwam rijden. Hierdoor vloog onze bumper en de 'bumperstang' van de auto en schoot de andere auto van de weg. Gelukkig is er niemand gewond geraakt maar de schrik was groot. We hebben een half uur moeten wachten tot de politie er was, deze heeft een rapport opgemaakt. Na overleg met de autoverhuurder, de politieagent en de IJslandse mannen van de andere auto hebben we besloten om, met de bumper en andere losgekomen onderdelen op de achterbank naar het eerstvolgende dorp te rijden. Wonder boven wonder deed alles aan het auto het namelijk nog gewoon! Eenmaal aangekomen in het dorp Djúpivogur werd ik door de man van de autoverhuur ge-smst met het adres van de plaatselijke garage. Nadat we die hadden gevonden en de monteur ook was komen opdagen heeft hij onze auto met duct-tape en tie rips opgelapt. De bumper zelf kon niet gerepareerd worden dus die ligt nog steeds op de achterbank. Waarschijnlijk krijgen we over enkele dagen een vervangende auto. Het wachten is tot het verhuurbedrijf het politierapport heeft ontvangen en wij in de plaats Akureyri zijn.
Dit avontuur heeft ons 4 uur gekost en alle bewoners in Djúpivogur zijn op de hoogte, want de ene helft is in de garage komen kijken en aan de andere helft is het doorverteld op het dorpsplein "wat ik nou weer in mijn garage heb!"

Toen we eenmaal weer op weg konden zijn we langs de fjord Berufjörour gereden waar we via een steile weg omhoog een mooie waterval hebben bekeken. De natuur was er prachtig, heel groen maar boven op de bergen ook sneeuw.

In het dorp Stöovarfjörour hebben we een bezoek gebracht aan Petra's stenen verzameling. Deze oudere dame heeft haar hele leven stenen verzameld en hier zowel haar huis als haar tuin mee gevuld. Er lagen echt ontzettend veel mooie stenen tussen.

Na nog twee fjorden te zijn gepasseerd zijn we aangekomen bij de accommodatie waar we twee nachten verblijven. Het is een mooi groot pand/huis waar we een kamer met een twee persoons bed hebben en uitzicht op de groen en besneeuwde fjorden en de zee.

• 01 September 2014 - 23:24

Yolanda:

Shit, morgen een gewone dag graag :)
    Gelukkig goed afgelopen

• 01 September 2014 - 23:27

Robert:

Jullie maken er wel een avontuur van zeg!
    Hoe gaan jullie dit morgen overtreffen?

(als je steil afdaalt op een onverharde weg trap dan nooit de koppeling in bij het afremmen, dan gaan de wielen niet glijden).

• 01 September 2014 - 23:31

Rianne En Matthijs Kraan Moerman:

Morgen, gaan we 'gewoon' wandelen :)