Dag 9 vrijdag 5 september 2014 - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu Dag 9 vrijdag 5 september 2014 - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu

Dag 9 vrijdag 5 september 2014

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

05 September 2014 | IJsland, Húsavík

Omdat we gisteren, voor ons doen, laat sliepen zijn we vanmorgen een half uur langer blijven liggen en om 07:30 uur opgestaan.

We zijn de dag begonnen met een wandeling bij de rotskloof. We liepen door een klein bosje dat in de beschutting van de 100 meter hoge rotswanden goed gedijt.

Daarna zijn de doorgereden naar de waterval Hafragilsfoss. Ook dit was een prachtig gezicht. Deze waterval is vlakbij de waterval Dettifoss, waar we al geweest zijn.

Toen we vanaf de waterval terug naar de hoofdweg reden(30km, gravelweg), zag ik een wolk waarvan ik vermoede dat deze van de uitgebarsten vulkaan is. Dit bleek te kloppen. Bij de wegafsluiting (vanwege de vulkaan), zijn we even uitgestapt en hebben we gesproken met de 'rangers', die daar de wacht houden. Ze vertelde dat hun dienst de vorige avond was begonnen en dat ze, toen het helemaal donker was, lava uit de vulkaan hebben zien spuiten. We hebben er wat foto's genomen van de rookpluim en hebben onze weg weer vervolgd (het bracht ons wel op een idee voor de avond).

Hierna zijn we naar het solftarengebied van Leirhnjúkur gegaan. Daar was een lavaeruptie van 1984 te zien. We hebben daar een wandeling door de lava velden gemaakt. Dit was erg bijzonder. Op sommige plekken kwamen warme rookpluimen uit de grond.

Verderop hebben we de kokende modderbronnen bekeken. Het stinkt er ontzettend naar zwavel, maar het is wel de moeite waard. Iets verder naar het zuiden hebben we speciaal bad genomen, in het Myvatn natuurbad. Dit is een blauw warm meer van rond de 37 graden.

Ook hebben we de waterval Godafoss nog bezocht.

Voor onze avondmaaltijd zijn we naar Akureyri gereden. Daar hebben we bij het backpackers café een heerlijke backpackers burger gegeten. Een broodje hamburger met brie en quagemole en daarnaast aardappelwedges met een heerlijk sausje.

Om 19:30 uur vertrokken we vanuit het restaurant richting het oosten. We wilden namelijk proberen de rode gloed van de vulkaan zo goed mogelijk te zien in het donker. Na heel wat kilometers rijden is dit goed gelukt. Het was een heel bijzonder gezicht om de lucht rood te zien kleuren, wetende dat dit van de lava komt die daar stroomt. We konden overigens ook een helikoptervlucht maken boven de vulkaan, maar dit koste €250,- per persoon. Dat ging ons toch iets te ver.

We hebben vandaag 630 km gereden en zijn bijna 15 uur onderweg geweest. Het was een lange maar geslaagde dag.

• 06 September 2014 - 23:57

Yolanda:

Wat spectaculair. Ik kan niet wachten op de foto's.