Dag 7 woensdag 3 september 2014 - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu Dag 7 woensdag 3 september 2014 - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu

Dag 7 woensdag 3 september 2014

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

03 September 2014 | IJsland, Húsavík

Ons ontbijt hebben we vandaag aan de keukentafel van onze accommodatie gegeten. Het leuke van een hostel is dat je even met een heleboel mensen in een groot huis woont en leeft. Iedereen doet zijn schoenen bij de voordeur uit (gewoonte/regel in IJsland), ruimt zijn eigen spullen op en houdt alles schoon.

Omdat we gisteren veel hebben gedaan, was vandaag een wat rustigere dag.

Na een 30km lange gravelweg gereden te hebben, hebben we de waterval Dettifoss bewonderd. Dit is de krachtigste waterval van IJsland.

We zij via de hoogvlakte Jökuldalsheidi richting onze volgende bestemming gereden. De eerste astronauten hebben, voordat ze naar de maan vertrokken, in de Ódáoahraun lavavelden geoefend. Als je door dit gebied rijdt snap je precies waarom. De maan is er niks bij.

We wilden graag naar de krater Hrossaborg bij Askja waar je helemaal in kan lopen, maar deze ligt in het gebied dat is afgesloten door de vulkaanuitbarsting. In Djúpivogur vertelde de eigenaresse van de souvenirshop dat men in het gebied ten noorden van de vullaan (waar we nu dus zijn) het meeste last heeft van de vulkaan omdat de breuk deze kant op ligt. Daar worden de aardbevingen ook gevoeld. Daarnaast is er kans dat de boel overstroomt wanneer de vulkaan uitbarst op een plek waar veel ijs ligt. Het ijs zal dan smelten en dit gebied in stromen. Vandaar dat veel wegen in deze omgeving zijn afgesloten. Wanneer de vulkaan uitbarst op een plek waar veel ijs ligt zal er ook veel as vrijkomen, wat voor problemen in de luchtvaart zorgt. Op dit moment stroomt er lava in gebied waar geen ijs ligt. Dit geeft dan ook weinig problemen.

We zijn vandaag wel bij een andere krater geweest, Viti die in een vulkaanuitbarsting in 1729 ontstaan is. Dit ligt vlak bij het meer Myvatn, ook wel het muggen meer genoemd. In de reisgids staat beschreven dat je weinig last hebt van de muggen omdat het meestal hard waait, vandaag was er weinig wind dus de muggen dansten vrolijk om ons heen. Ze steken gelukkig niet.

Om 14:30 uur kwamen we aan bij de accommodatie waar we drie nachten zullen verblijven. De twee een persoons bedden hebben we tegen elkaar aangeschoven en in de middag hebben we even een uurtje op bed uitgerust. We zijn inmiddels op de helft van de vakantie en we kunnen wel wat energie gebruiken.

In de avond hebben we in Husavik gegeten. Heerlijke traditionele IJslandse vleessoep, vers gevangen vis en voor de liefhebber Franse chocoladetaart toe.

• 04 September 2014 - 09:26

Yolanda:

Wat gezellig met z'n allen aan de ontbijttafel.
    Prettig dat jullie nu even 3 dagen op dezelfde
    plek overnachten. Hebben jullie een andere auto?