Dag 6 dinsdag 2 september 2014 - Reisverslag uit Reyðarfjörður, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu Dag 6 dinsdag 2 september 2014 - Reisverslag uit Reyðarfjörður, IJsland van Rianne en Matthijs Kraan Moerman - WaarBenJij.nu

Dag 6 dinsdag 2 september 2014

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Matthijs

02 September 2014 | IJsland, Reyðarfjörður

Geheel in onze IJsland structuur zijn we weer opgestaan om 07:00 uur en vertrokken om 08:00 uur. Bij het benzinestation hebben we ons ontbijt en lunch gehaald omdat de supermarkt nog niet open was. De dame van het benzinestation begreep niet dat we álle zes de belegde broodjes die in de vitrine lagen wilde hebben, plus twee croissants en een klein foccasia broodje. Toen ik zei dat we 'hungry people" waren, stemde ze lachend toe en kregen we alles mee.

We zijn onze dag begonnen met de Stóruro wandeling. Stóruro is een groene vallei met daarin enkele blauwgroene meertjes en een grote chaotische massa rotsen en stenen, die eens van de markante berg Dyrfjöll zijn losgeraakt en tot ver in het dal terecht zijn gekomen. Stóruro is alleen in de zomer en met mooi weer te benaderen. Het waren voornamelijk olifantenpaadjes en soms was er even geen pad. Ook moesten we via de stenen die in het stromende water onder aan verschillende watervalletjes lagen oversteken om de wandeling te vervolgen. Het was een pittige wandeling. We hebben er 3 uur en 15 minuten over gedaan. Het was vandaag prachtig droog en zonnig weer dus dat zorgde voor mooie uitzichten.

Daarna zijn we doorgereden naar de waterval Hengifoss. Deze waterval was vanaf de weg al te zien maar om dichterbij te komen, wat wij natuurlijk graag wilde, moest er een pittige wandeling gemaakt worden. Dit was 50 minuten heen (naar boven) en 40 minuten terug (naar beneden). Het was slechts 2,5 km.

Op de terugweg naar onze accommodatie zijn we door het gebied Hallormsstadur gereden. In dit gebied staat IJslands grootste bos. Het bos doet zeer on-IJslands aan. Al sinds 1903 wordt er met tal van boomsoorten geëxperimenteerd. Er komen meer dan 50 verschillende boomsoorten voor.

In het dorp Egilsstaoir hebben we bij de supermarkt onder andere vast ontbijt en lunch gehaald voor morgen.

Ons diner hebben we genuttigd bij het benzinestation van vanmorgen, waar we overigens ook gisteravond hebben gegeten. Ze hadden daar ontzettend goed belegde broodjes (half stokbrood met Beef Bourbon en Black Agnus). Thijs koos vandaag voor een Rendier burger met brie en blauwe kaas saus.

• 02 September 2014 - 23:27

Yolanda:

Wat doen jullie geweldige ervaringen op.
    En met mooi zonnig weer vandaag.
    Ik ben reuze benieuwd naar de schitterende foto's
    van deze fantastische reis.
    XXX

• 02 September 2014 - 23:27

Riet:

Een mooie dag en mooi verhaal.
    Blij dat jullie gisteren niet overtroffen hebben.

• 02 September 2014 - 23:52

Robert:

Gelukkig ook een dag met mooi weer!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen.